Mobilități de plasament (practică)

The placement mobility internship is a unique opportunity to gain valuable work experience abroad, contribute to personal and professional development and improve your position on the labor market. The duration of an internship is between 2 and 5 months.

Who can benefit from placement mobility?

  • USAMV student of a bachelor’s, master’s, or doctoral degree program.
    Current USAMV student
    USAMV student enrolled in any year of study (including first year of undergraduate studies)
    Newly graduated student (moving within a maximum of 12 months after graduation)

How to find a host institution for a placement?

You can choose from a large number of universities, laboratories, companies, non-profit organizations, associations, sports clubs, farms, agricultural groups, student organizations, research institutes and any other organization that has legal status for your internship.

USAMV does not need to have a signed contract with the selected organization.

What are the best search methods to find a host organization for placement mobility?​

Internet portals
Organizations all over Europe share their internship offers on various online portals. For example, we recommend checking:

erasmusintern.or
globalplacement.com
myinternship.eu
trainingexperience.org
workaway.info
environmentjobs.com

Contact by e-mail

Don’t be afraid to contact a potential host organization by email. You can find the email address on the organization’s website. If you don’t have experience writing formal emails, check out our email templates. Don’t forget to attach your CV. You can use a range of online tools to create a CV, such as Europass. You can also try contacting the organization directly through social media such as Instagram or Facebook.

It is important not to give up on your search if the organization does not respond or rejects you. Keep working hard and you will find the right organization. We recommend contacting at least 10+ potential host organizations

Care sunt criteriile de selecție?

Ce trebuie să conțină dosarul de candidatură?

  • Situația școlară;
  • Competențe de limbi străine;
  • Implicare în proiecte naționale și/sau internaționale, activități extracurriculare, voluntariat
  • Motivație, abilități și alte argumente;
  • Lista universităților partenere cu programe de studiu complementare.

 

  • Scrisoare de intenție;
  • CV format EuroPass;
  • Recomandare de la un cadru didactic;
  • Situația matricolă a anilor de studiu încheiați (în cazul studenților de la licență și master);
  • Adeverință care să ateste calitatea de doctorand (acolo unde este cazul;
  • Adeverința de bursă socială – dacă este cazul;
  • Documente care să ateste implicare în proiecte naționale și/sau internaționale, activități extracurriculare, voluntariat – dacă este cazul;
  • Formular GDPR.

Ce tip de activităţi pregătitoare sunt necesare?

Trebuie să te înscrii la procesul de selecție în vederea câștigării unei burse de mobilitate Erasmus+ organizată de Biroul Erasmus+ în fiecare an universiutar.
Să fii declarat admis și să îți confirmi locul în timpul specificat în calendarul de selecție publicat pentru procesul de selecție publicat în prealabil.
Să își caute o organizație / instituție gazdă, din lista universităților partenere (lista este publicată și updatată).
Să fie acceptat de către organizație / instituție gazdă, să completeze toate Learning Agreementul în care să stabilească datele de mobilitate (minim 2 luni – 60 zile, maxim 5 luni).
În momentul în care ai semnat Learning Agreement de catre tine, coordonatorul Erasmus din facultatea ta și coordonatorul din organizația / instituția gazdă și ai primit Scrisoarea de Invitație – este oficial – pleci în mobilitate.
Trimiți Biroului Erasmus+ din USAMV actele ce îți sunt cerute și înainte să pleci semnezi Contractul Financiar, după care primești grantul de mobilitate.

După perioada de mobilitate:
Te prezinți la Biroul Erasmus+ al USAMV cu actele de dovedesc deplasarea ta în mobilitate, Certificatul de Participare și actele de transport.